بازتوانی شناختی
2013-07-29
دکتر حسن بنی اسدی
2013-08-06

انسان برای تصمیم گیری در انتخاب رشته تحصیلی، شغل، ازدواج و موفقیت در آنها نیاز به اندازه گیری و ارزیابی دقیق آنها دارد و روانسنجی کمک می کند تا فرد شناخت دقیقی از ویژگی های خود بدست بیاورد

1- ارزیابی سلامت روان شامل:

  •  ارزیابی عملکرد تحصیلی
  • ارزیابی روابط خانوادگی و روابط با دوستان
  • ارزیابی افسردگی
  • ارزیابی اضطراب
  • ارزیابی استرس
  • ارزیابی مشکلات جسمانی شکل
  • ارزیابی مشکلات در تفکر
  • ارزیابی نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
  • ارزیابی پرخاشگری

 2- ارزیابی جامع شخصیت در حیطه های:

  • فعالیت مندی
  • اجتماعی بودن
  • بیانگری احساسات و هیجانات 
  • جرات ورزی
  • بلند پروازی
  • متعصب بودن
  • پرخاشگری
  • احساس حقارت
  • غمگینی
  • اضطراب 
  • وابستگی به دیگران
  • خودبیمار انگاری
  • احساس گناه
  • تمایلات وسواس گونه
  • ریسک پذیری 
  • تکانشگری (بدون فکر دست به کاری زدن) 
  • مسوولیت پذیری
  • تحمل ناکامی استرس

 3- ارزیابی جامع رانندگان شامل:

  • شدت و نوع پرخاشگری
  • ریسک پذیری در رانندگی
  • سوء مصرف موادو الکل
  • توانایی بینایی تشخیص موقعیت
  • عملکرد ادراک و سرعت بینایی
  • ادراک اشیاء در فضا

4- ارزیابی جامع کارکنان شامل:

  • مهارت های حرکتی
  • کنار آمدن با تکالیف دشوار
  • توانایی کار تیمی
  • جهت یابی فضایی
  • اعتماد به نفس
  • تجسم ادراک وبینایی
  • جاه طلبی

    
5-ارزیابی جامع استرس شامل:

  • ارزیابی شدت استرس
  • دلایل استرس
  • علایم استرس ( علایم بدنی و علایم هیجانی- شناختی)
  • شیوه های مقابله با استرس (مقابله هیجان مدار و مقابله مساله مدار)
  • عوامل خطر سا

6- ارزیابی هوش چندگانه شامل:

  • هوش دیداری / فضایی
  • هوش کلامی/ زبانی
  • هوش منطقی / ریاضی  
  • هوش بدنی/جنبشی
  • هوش موسیقیايي / ریتمیک  
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی (فرا فردی)

 7- ارزیابی علایق شغلی و تحصیلی شامل:

  • علایق فنی – حرفه ای
  • علايق عقلانی  –  پژوهشی  
  • علايق هنری – زبان شناختی
  • علايق اجتماعی -مزمن شدن استرس
  • (دلایل درونی و دلایل بیرونی )
  • علايق کارآفرینانه
  • علايق اجرائی-  سازمانی

 8- ارزیابی حافظه در حیطه های گوناگون شامل:

  • حافظه روزانه
  • حافظه بینایی
  • حافظه شنوایی
  • حافظه فوری
  • حافظه منطقی

 9- ارزیابی جامع توجه و تمرکز شامل:

  • توجه و تمرکز شنیداری و دیداری
  • تکانشگری ( عمل فاقد تفکر) و بیش فعالی در حیطه های شنیداری و دیداری  
  • سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و دیداری  
  • سبک  یادگیری دانش آموز در حیطه شنیداری و دیداری  

10- ارزیابی جامع کارکنان شامل:

  • قاطعیت در تصمیم گیری
  • سرعت و دقت ادراکی
  • توانایی حفظ عملکرد بهینه
  • توانایی محاسباتی
  • انگیزه پیشرفت

11-ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف دانش آموز در حیطه های شناختی شامل:

  • فرایند های شناختی دخیل در شناسائی، انتخاب، ارزیابی و به کار بستن آنها در حل مساله
  • فرایند های شناختی دخیل در توجه و تمرکز
  • فرایند های شناختی دخیل در فهم جملات و به دست آوردن معنای یک ایده کلی
  • فرایند های شناختی دخیل در فهم زبان و معنای صحبت  

12- ارزیابی موفقیت در کنکور دانشگاه ها شامل:توجه و تمرکز طولانی مدت

  • هوش شناختی
  • قاطعیت در انتخاب سوال های چهار گزینه ای
  • میزان اینکه فرد تا چه اندازه تکانشی و بدون تامل کافی به سوالات جواب می دهد
  • میزان تحمل ناکامی فرد هنگامی که نمی تواند به سوالات خاصی پاسخ دهد
  • میزان تلاش فرد برای موفقیت در کنکور سراسری
  • میزان واقع گرایانه یا غیر واقع گرایانه بودن اهداف فرد
  • انگیزه عملکرد

13- ارزیابی موفقیت در مقطع تحصیلی دبستان شامل ( ویژه دوره پیش دبستانی و دبستانی):

  • توجه و تمرکز
  • هوش شناختی
  • سرعت درک مطلب
  • توانایی کنار آمدن با تکالیف سخت و دشوار
  • نحوه واکنش کودک به تشویق و تنبیه
  • قدرت ریسک پذیری  
  • احتمال مشکل دار شدن کودک در دوران تحصیل

 14- ارزیابی جامع مشکلات یادگیری در حیطه های ( ویژه دوره دبستانی):

  • خواندن
  • نوشتن  
  • املا
  • ریاضیات  
  • گوش دادن
  • فکر کردن  
  • صحبت کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *