انسان برای تصمیم گیری در انتخاب رشته تحصیلی، شغل، ازدواج و موفقیت در آنها نیاز به اندازه گیری و ارزیابی دقیق آنها دارد و روانسنجی کمک می کند تا فرد شناخت دقیقی از ویژگی های خود بدست بیاورد
1- ارزیابی سلامت روان شامل:
- ارزیابی عملکرد تحصیلی
- ارزیابی روابط خانوادگی و روابط با دوستان
- ارزیابی افسردگی
- ارزیابی اضطراب
- ارزیابی استرس
- ارزیابی مشکلات جسمانی شکل
- ارزیابی مشکلات در تفکر
- ارزیابی نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
- ارزیابی پرخاشگری
2- ارزیابی جامع شخصیت در حیطه های:
- فعالیت مندی
- اجتماعی بودن
- بیانگری احساسات و هیجانات
- جرات ورزی
- بلند پروازی
- متعصب بودن
- پرخاشگری
- احساس حقارت
- غمگینی
- اضطراب
- وابستگی به دیگران
- خودبیمار انگاری
- احساس گناه
- تمایلات وسواس گونه
- ریسک پذیری
- تکانشگری (بدون فکر دست به کاری زدن)
- مسوولیت پذیری
- تحمل ناکامی استرس
3- ارزیابی جامع رانندگان شامل:
- شدت و نوع پرخاشگری
- ریسک پذیری در رانندگی
- سوء مصرف موادو الکل
- توانایی بینایی تشخیص موقعیت
- عملکرد ادراک و سرعت بینایی
- ادراک اشیاء در فضا
4- ارزیابی جامع کارکنان شامل:
- مهارت های حرکتی
- کنار آمدن با تکالیف دشوار
- توانایی کار تیمی
- جهت یابی فضایی
- اعتماد به نفس
- تجسم ادراک وبینایی
- جاه طلبی
5-ارزیابی جامع استرس شامل:
- ارزیابی شدت استرس
- دلایل استرس
- علایم استرس ( علایم بدنی و علایم هیجانی- شناختی)
- شیوه های مقابله با استرس (مقابله هیجان مدار و مقابله مساله مدار)
- عوامل خطر سا
6- ارزیابی هوش چندگانه شامل:
- هوش دیداری / فضایی
- هوش کلامی/ زبانی
- هوش منطقی / ریاضی
- هوش بدنی/جنبشی
- هوش موسیقیايي / ریتمیک
- هوش درون فردی
- هوش برون فردی (فرا فردی)
7- ارزیابی علایق شغلی و تحصیلی شامل:
- علایق فنی – حرفه ای
- علايق عقلانی – پژوهشی
- علايق هنری – زبان شناختی
- علايق اجتماعی -مزمن شدن استرس
- (دلایل درونی و دلایل بیرونی )
- علايق کارآفرینانه
- علايق اجرائی- سازمانی
8- ارزیابی حافظه در حیطه های گوناگون شامل:
- حافظه روزانه
- حافظه بینایی
- حافظه شنوایی
- حافظه فوری
- حافظه منطقی
9- ارزیابی جامع توجه و تمرکز شامل:
- توجه و تمرکز شنیداری و دیداری
- تکانشگری ( عمل فاقد تفکر) و بیش فعالی در حیطه های شنیداری و دیداری
- سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و دیداری
- سبک یادگیری دانش آموز در حیطه شنیداری و دیداری
10- ارزیابی جامع کارکنان شامل:
- قاطعیت در تصمیم گیری
- سرعت و دقت ادراکی
- توانایی حفظ عملکرد بهینه
- توانایی محاسباتی
- انگیزه پیشرفت
11-ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف دانش آموز در حیطه های شناختی شامل:
- فرایند های شناختی دخیل در شناسائی، انتخاب، ارزیابی و به کار بستن آنها در حل مساله
- فرایند های شناختی دخیل در توجه و تمرکز
- فرایند های شناختی دخیل در فهم جملات و به دست آوردن معنای یک ایده کلی
- فرایند های شناختی دخیل در فهم زبان و معنای صحبت
12- ارزیابی موفقیت در کنکور دانشگاه ها شامل:توجه و تمرکز طولانی مدت
- هوش شناختی
- قاطعیت در انتخاب سوال های چهار گزینه ای
- میزان اینکه فرد تا چه اندازه تکانشی و بدون تامل کافی به سوالات جواب می دهد
- میزان تحمل ناکامی فرد هنگامی که نمی تواند به سوالات خاصی پاسخ دهد
- میزان تلاش فرد برای موفقیت در کنکور سراسری
- میزان واقع گرایانه یا غیر واقع گرایانه بودن اهداف فرد
- انگیزه عملکرد
13- ارزیابی موفقیت در مقطع تحصیلی دبستان شامل ( ویژه دوره پیش دبستانی و دبستانی):
- توجه و تمرکز
- هوش شناختی
- سرعت درک مطلب
- توانایی کنار آمدن با تکالیف سخت و دشوار
- نحوه واکنش کودک به تشویق و تنبیه
- قدرت ریسک پذیری
- احتمال مشکل دار شدن کودک در دوران تحصیل
14- ارزیابی جامع مشکلات یادگیری در حیطه های ( ویژه دوره دبستانی):
- خواندن
- نوشتن
- املا
- ریاضیات
- گوش دادن
- فکر کردن
- صحبت کردن