ارزیابی موفقیت تحصیلی برای کودکان دبستان و پیش دبستانی

مغز خود را توانمند سازیم
2013-03-23
بیوفیدبک، راهکاری تازه!
2013-07-21

3 تا 9 درصد از کودکان از نارسایی رشدی رنج می برند که این تاخیر و نارسایی رشدی می تواند در زمینه های مختلف رشد جسمی، حرکتی، کلامی، عاطفی، اجتماعی، هوشی و اخلاقی باشد. برای پی بردن به اینکه رشد کودک طبیعی است و یا از تاخیر برخودار است می توان از جدول های رشدی استفاده کرد.

ادامه مطلب

  3 تا 9 درصد از کودکان از نارسایی رشدی رنج می برند که این تاخیر و نارسایی رشدی می تواند در زمینه های مختلف رشد جسمی، حرکتی، کلامی، عاطفی، اجتماعی، هوشی و اخلاقی باشد. برای پی بردن به اینکه رشد کودک طبیعی است و یا از تاخیر برخودار است می توان از جدول های رشدی استفاده کرد. برای مثال  جدول رشد حرکتی کودک تا دو سالگی به شرح ذیل است:

در 3 ماهگي سرش را راست نگه می دارد و یا گردن می گیرد؛

  5-4 ماهگيبا كمك  دیگران مي‌نشيند؛

 8-6 ماهگيبدون كمك  دیگران براي مدت كوتاهي مي‌نشيند؛

 10-9 ماهگي سينه خيز مي‌رود؛

 11-10 ماهگيبه تنهایی مي‌ايستد؛

 14-12 ماهگيبا قدم هاي گشاد راه مي‌رود؛

 21-18 ماهگي با قدم هاي عادي راه مي‌رود و حتي مي‌دود ؛

و در 24 ماهگی می دود.

همچنین بر اساس سن کودک جدول رشدی تهیه می کنند. برای مثال  رشد کودک 5 ساله را اینگونه توصیف می کنند:

تعادل حرکتی مطلوبی دارد، موهایش را شانه می کند و مسواک می زند، با دیگران سازگار است و از آرامش برخوردار است، تصاویر ساده را می کشد و می داند چه می خواهد بکشد، تا 10 و بیشتر می تواند بشمارد، رنگ ها را می شناسد، معنی کلمات را می خواهد بداند، سوالات متعددی می پرسد، با دیگران صمیمی می شود ولی پرتوقع است و قادر به مراقبت و مواظبت از خواهر و برادر کوچک تر از خود است.

در صورتی که کودک از جدول رشد فاصله داشته باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تاخیر  اقدامات درمانی صورت گیرد.

از طرف دیگر، کودک برای موفقیت و پیشرفت تحصیلی به عواملی بنیادی  یادگیری مانند: هوش، توجه، دقت، تمرکز، حافظه، هوشیاری، پردازش بینایی و شنیداری، هماهنگی حسی-حرکتی، هماهنگی دیداری-حرکتی، سرعت ادراک، صبر وتحمل، کنترل هیجانات، رعایت کردن قوانین کلاس و … نیاز دارد.

به همین منظور روانشناسی پیوند مجموعه نرم افزاری  را جهت ارزیابی موفقیت در مقطع دبستان (ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی)، شامل ارزیابی سلامت روان، هوش چندگانه، حافظه، توجه و تمرکز، حیطه های شناختی،  موفقیت در مقطع دبستان و مشکلات یادگیری. طراحی کرده که شامل موارد ذیل است:

 

1- ارزیابی سلامت روان شامل:

  • ارزیابی واکنش های هیجانی کودک
  •  
  • ارزیابی روابط اجتماعی کودک و سطح تعامل وی
  •  
  • ارزیابی دامنه فعالیت های بهنجار/ نابهنجار کودک
  •  
  • ارزیابی قابلیت و شایستگی کودک
  •  
  • ارزیابی اضطراب و افسردگی
  •  
  • ارزیابی مشکلات جسمانی شکل
  •  
  • ارزیابی مشکلات اجتماعی
  •  
  • ارزیابی مشکلات تفکر
  •  
  • ارزیابی نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
  •  
  • ارزیابی پرخاشگری
  •  
  • ارزیابی مشکلات رفتاری

2- ارزیابی هوش چندگانه شامل:

  • هوش دیداری / فضایی
  • هوش کلامی/ زبانی
  • هوش منطقی / ریاضی
  • هوش بدنی/جنبشی
  • هوش موسیقیايي / ریتمیک
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی (فرا فردی(

3- ارزیابی حافظه در حیطه های گوناگونشامل:

  • حافظه روزانه
  • حافظه بینایی
  • حافظه شنوایی
  • حافظه فوری
  • حافظه منطقی
 
   

4- ارزیابی جامع توجه و تمرکز شامل:

  • توجه و تمرکز شنیداری و دیداری
  • تکانشگری ( عمل فاقد تفکر) و بیش فعالی در حیطه های شنیداری و دیداری
  • سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و دیداری
  • سبک  یادگیری دانش آموز در حیطه شنیداری و دیداری

5-ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف دانش آموز درحیطه های شناختی شامل:

  • فرایند های شناختی دخیل در شناسائی، انتخاب، ارزیابی و به کار بستن آنها در حل مساله
  • فرایند های شناختی دخیل در توجه و تمرکز
  • فرایند های شناختی دخیل در فهم جملات و به دست آوردن معنای یک ایده کلی
  • فرایند های شناختی دخیل در فهم زبان و معنای صحبت  

6- ارزیابیموفقیت در مقطع تحصیلیدبستان شامل:

  • توجه و تمرکز
  • هوش شناختی
  • سرعت درک مطلب
  • توانایی کنار آمدن با تکالیف سخت و دشوار
  • نحوه واکنش کودک به تشویق و تنبیه
  • قدرت ریسک پذیری
  • احتمال مشکل دار شدن کودک در دوران تحصیل

7- ارزیابی جامع مشکلات یادگیری درحیطه های:

  • خواندن
  • نوشتن
  • املا
  • ریاضیات
  • گوش دادن
  • فکر کردن
  • صحبت کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *